Wij doen geen schilder- en schuurwerk aan boten en het is ook niet mogelijk dit zelfstandig te doen bij ons. Onderhoud nemen we enkel aan op afspraak; door drukte kan het soms een tijdje duren voordat uw motor/boot aan de beurt is.

Voor het periodieke onderhoud van uw boot staan wij graag voor U klaar. Motorreparaties en andere werkzaamheden worden vakkundig en met liefde voor het vak gedaan. Vaak krijgen wij de vraag kunt u even naar de motor kijken en wat de beurt dan gaat kosten. Om te bekijken wat er aan de motor gedaan moet worden, betekend dat daar tijd in gaat zitten. Sommige dingen kunnen niet geconstateerd worden door alleen te kijken. Om bijvoorbeeld vast te stellen hoe de staat van de olie in het staartstuk is, moeten we deze aftappen om te kunnen zien of er water bij in gekomen is. Hierdoor is dan ook meteen vast te stellen of de transmissie geen lekkages heeft. Uiteraard wordt het staartstuk weer afgevuld met marine-kwaliteit olie. Maritieme kwaliteit olie betekend dat er toevoeging bij zitten om (condens-) water te binden, waardoor zijn smering behouden blijft en dat het vocht niet voor corrosie en dus slijtage zorgt. De motorolie dient ook periodiek vervangen te worden. Motor olie ' slijt ' ook, waardoor de smeereigenschappen afnemen, wat weer leidt tot meer slijtage. Bougies gaan ook niet eeuwig mee en bij 2-takt motoren gaat dat sneller dan bij 4-takt modellen. Het is vaak goed aan de bougie te zien hoe de verbranding verloopt, echter kan het zijn dat de bougie op is, er een te warme of te koude bougie is gemonteerd, de ontsteking is niet goed of moet anders afgesteld worden of het mengsel is te rijk of te arm. Kortom er moet wel het een en ander bekeken worden om een goed oordeel over de staat van de motor te kunnen geven en wat er wel of niet vervangen moet worden. Daarom is het verstandig niet te bezuinigen op periodiek onderhoud; uw motor zal een langere levensduur hebben en u niet makkelijk in de steek laten.

Wij willen ook best onderhoud doen aan oudere motoren maar daar rekenen we ook ons normale uurloon. Bedenk u dus goed voordat u zo'n motor aanbiedt of het wel de moeite is om er iets aan te laten doen. Heeft zo'n motor lang in een schuurtjes gestaan, al dan niet vochtig , zit er heel vaak corrosie op bouten en moeren. Als daar dan aan gewerkt moet worden, gebeurd het geregeld dat er dingen afbreken of dol draaien waardoor de kosten voor het onderhoud snel omhoog schieten. Vooral als er corrosie in de carburateur aanwezig is, is het moeilijk die schoon te krijgen. Voor goed onderhoud, of om de motor überhaupt aan de gang te krijgen, moeten de sproeiers eruit en als die vast zitten breekt dat vaak af en kom je je er niet onderuit een andere carburateur te monteren. Vaak zijn de onkosten dan hoger dan de aanschafprijs van zo'n oude motor, dus "bezint eer ge begint".